woensdag 22 oktober 2008

Profilering: Zimbra uitgelegd

In een medialandschap dat gedomineerd wordt door het varen van een steeds populistischer wordende koers, de productie van onoriginele formats en waar winstbejag voor de belangen van de kijker wordt geplaatst, tracht Zimbra een waardig alternatief te bieden. Met een snufje humor en een minimalistische aanpak trachten we de doorsnee kijker een extra optie te geven in de steeds nauwer wordende media.
Zimbra staat voor die ene zender die net hetgeen biedt dat op de doorsnee televisiezender geen kans krijgt: wereldcinema, gedurfde docu, taboedoorbrekende programma’s gemaakt door jong talent, … Dit alles willen wij een kans geven door het aan de wereld toonbaar te maken; een recht dat zulk kleinschalige producties meestal niet gegund is.
Zimbra vormt dus in de eerste plaats een platform om in contact te komen met de kleinere – maar daarom niet kwalitatief mindere – beeldcultuur. Vooral in een ‘gesloten’ zender als de RITS-televisie zou dit zeker zijn nut bewijzen: studenten laten kennis maken met de media die vaak aan de kant geschoven wordt. Al zou in principe elke jongvolwassene (met interesse in audiovisuele kunsten) kunnen afstemmen op Zimbra. Want een beetje tijd steken in Zimbra staat garant voor de ontdekking van vele pareltjes en aparte media.

Edit: Na de tweede les blijkt dat we deze kort profilering zullen herzien. More coming soon!

1 opmerking:

Marc Lybaert zei

Klinkt zo mooi.
Maar hoe maken jullie dit hard ?

Voorbeelden graag !