donderdag 23 oktober 2008

Tweede lessessie: Zimbra uitgewerkt

Een eerste voorstelling

Zimbra, en diens collega’s/concurrenten, werden gevraagd een eerste voorstelling te geven. Een gebeuren dat er nogal slordig aan toeging. Maar goed, het punt werd (hopelijk) gemaakt: Zimbra is de internetzender die zich toespitst op het in contact brengen van jongvolwassenen met kleinschalige, alternatieve beeldcultuur die meestal geen plaats vindt op een doorsnee zender, op geestige wijze. Notities werden gemaakt en fouten verleerd; Zimbra weet nu hoe een degelijke presentatie te geven (al is dat stukje cursus over voorstellingen van M. Lybaert nog steeds zoek?)

Scenario voor 90-seconden-filmpje


Hieraan zal worden gesleuteld de komende dagen! Een reclame annex informatief filmpje dat de kijker moet introduceren aan Zimbra. Wie, wat waar, hoe, waarom?

Creëren van een ochtendblok

Elke goede zender heeft natuurlijk een stevige programmatie; een ochtendblok mag daarin niet ontbreken. Hoe weet je de kijker te boeien zo vroeg in de morgen al? Wat heb je te bieden dat hem even zijn toast en koffie opzij zal laten zetten?
Een concrete voorstelling van het ochtendblok vind je hierboven, in een sectie apart.
Hier zijn enkele voorbeeldjes van muziek of video die de algemene stijl van ons ochtendblok zouden passen:

'Talatta' (Spinvis) voor de muziek:


en Bathtime in Clerkenwell voor de animatiestijl:


Een zender met stijl?


Uiteindelijk werden een rits korte animatiefilmpjes getoond. Vraag was: welke prent past het best bij welke zender. Een test om te zien hoe sterk uitgelijnd de profilering van ieders zender wel was. Was dat een tekenfilm voor Benjoy of eerder voor H2O? Hoe duidelijk bleken de voor ogen gehouden doelstellingen van elke zender te zijn?
Iets wat volgende les sowieso dieper zal uitgekiend worden, want dan is het tijd voor een volwaardige presentatie van Zimbra!

Geen opmerkingen: