vrijdag 28 november 2008

scroll door van alles en nog wat DRINGEND

Powerpointpresentaties

Sturen jullie asap jullie presentatie door aub.
Na een eerste ervaring wil ik jullie de mogelijkheid schenken om deze nog eens over te doen en wel op 3 december om 14 uur in klas 2. (oefening baart kunst)
Doelgroep is dan derde bachelor tv in het kader van hun creatieatelier.
Minstens 2 personen per zender. (namen per email bevestigen marc.lybaert@docent.ehb.be ).
Zij ontwikkelen in het kader van obs/reg atelier ochtendlijke mc show (opname eind december)
Check ook even teksten gepost op dokeos – conceptontwikkeling en verbeter je eigen presentatie.
Op 11 december plan ik nieuwe presentatie over Ritszender(s) voor de decisionmakers op Rits en EhB.
Belangrijke vragen:
Wat heb ik geleerd uit vorige presentatie over
Concept
Mezelf
De anderen
Over pitchen
Wat was de feedback ?
Hoe ga je feedback opvolgen ?
Hoe maak je van concept te realiseren project ?


RETOOL earth

Zoek nog medewerkers (camera 3, mixer, regisseur)die eenvoudige mc (met sonyanycast) willen realiseren op 10 en 11 december.
Wil je hier meer over weten zie dan http://radio.vub.ac.be/xlair/programmas.php?programmanaam=retoolearth
Contactpersonen: Jan Bulckaen jan.bulckaen@docent.ehb.be en mezelf.
Een mogelijkheid om in contact te komen met de radioafdeling en hun onderzoeksproject(en)

Kunnen kunstenaars de wereld redden ?

SUBFEST
Idem zoek geïnteresseerde medewerkers voor Ritsfestival over subversiteit.
Plaats beursschouwburg.
SUB.FEST.
multidisciplinair festival rond subversiviteit

16/12/2008

Subversion, criticism and activism

Lezing
17/12/2008

History: situationism

Film/lecture/party
18/12/2008

Critical Practices

WORKSHOP/LEZING/DEBAT/FILM
19/12/2008

Case Studies/Statements of Hope

PERFORMANCE/ATELIER/PARTY

IDeA, het platform voor interdisciplinair artistiek onderzoek van het departement RITS van de Erasmushogeschool, boog zich de afgelopen twee jaar over het containerbegrip ‘SUBVERSIVITEIT’. Tijdens die twee jaar nam de verwarring over het begrip toe en ontstond bij de betrokken onderzoekers het verlangen om een en ander in kaart te brengen. Dit resulteerde in twee aankomende publicaties: ‘Lexicon van de subversiviteit. Klein woordenboek van de Grote Weigering’ en het Engelstalige boek ‘Essays on Disruption. Art and Activism in the Network Society’. En in Sub.Fest. Van 16 tot 19 december kan u in de Beursschouwburg terecht voor een prettig gestoorde mix van lezingen, open lessen, ateliers, performances, filmprojecties en feesterijen.

SUB.FEST. omvat drie grote onderdelen. Het eerste luik blikt terug op de geschiedenis: wat leert ons de genealogie van de begrippen subversie en subversiviteit en wat verstaan we vandaag onder deze termen? Eén historische beweging wordt extra belicht: het Situationisme.
In het tweede luik staat de kritiek centraal. Binnen het gamma van wat kritiek kan zijn, besteden we aandacht aan het begrip populisme.
Het derde en laatste luik zal bestaan uit statements of hope. Op welke manier is er nog ontwrichting mogelijk? Via verschillende werkgroepen en seminaries willen we komen tot enkele formuleringen over hedendaagse subversiviteit. En dit alles wordt afgesloten met een grote potlach.
Binnen dit kader wordt er (subversief) gespeeld. Het programma is een work in progress. Het groeit, het verandert en het past zich aan.

De doelgroep van SUB.FEST. is het geïnteresseerde publiek. Zonder aan kwaliteit in te boeten moet de inhoud duidelijk over komen. Geen wetenschappelijk of moeilijk taalgebruik, wel een université populaire. Bedoeling is informatie, communicatie, interactie en dialoog.
Elke festivaldag start om 10:00. In de voormiddag is er ruimte voor informatie en debat waarbij we zoeken naar stemmen en tegenstemmen, in de namiddag en avond zorgt het programma voor verluchting (film, performance, documentaire) om het denken helder te houden.

http://www.beursschouwburg.be/cyclus.php?la=nl&c=12&id=140

BAM op Leuven kort:

De veranderende rol van de filmfestivals.
6 december Stuc Leuven 13.30 – 17.30

Helaas kan ik dit niet volgen (wegens kunstenplatform) Brussel.
Wie wil er mij vertegenwoordigen en natuurlijk verslag uitbrengen.
(maar ook de groetjes doen aan Annie Doerfle )
Zelfde dag worden ook prijzen festival uitgereikt (twee vliegen in één klap)

Zie ook site Leuvenkort
Maar ook www.reelport.com en www.reelisor.com

Kunstenplatform Brussel
Ook op 6 december. We capteren dit met masterjaar TV. (oa Peter Verhelst/Josse DePauw en Lachenmannkwartet)
Ziehier aankondigingstekst (wie doet mee ?)

HET PLATFORM
Doctoraat in de kunsten
Het Brussels model


D E P L A T F O R M S A L O N S 2008

Het Platform

Precies twee jaar geleden, in december 2006, werd het Platform "Doctoraat in de kunsten" van de Universitaire Associatie Brussel, officieel in het leven geroepen met een tweedaags internationaal colloquium in het Brussels parlement. De initiatiefnemers stelden zich tot doel met de creatie van een autonoom "platform", hangend tussen de universiteit enerzijds en de kunstwereld en haar hogescholen anderzijds, een kwalitatief hoogstaande kennisomgeving op te starten, met als finaliteit een zo optimaal mogelijke toenadering tot stand te brengen tussen twee verschillende kennisgebieden, dat van de wetenschap en dat van de kunsten. Twee jaar later kunnen we vaststellen dat het Platform de hooggespannen verwachten al voor een goed deel heeft ingelost. Het Platform als ontmoetingsplaats en oord van wederzijdse kruisbestuiving tussen breeddenkende academici en goede kunstenaars is een realiteit. De groep bestaat nu uit een 65’tal fellows, voor de helft academici voor de andere helft kunstenaars. Met een eerste publieke verdediging in november 2007 werd Barthold Kuijken, fellow en medebezieler van het Platform, de eerste doctor in de muziek in Vlaanderen. 15 andere artistieke fellows van het Platform zijn intussen begonnen met een Platformproject en worden daarbij geïnspireerd, geholpen, begeleid en gesteund door een grote groep van academici en de harde kern van het platformmanagement *.

Het Platform kan echter geen permanent in zichzelf gesloten gemeenschap zijn. Het behoort tot onze opdracht ononderbroken hoog kwalitatief materiaal te produceren dat een legitieme inhoud moet verlenen aan het begrip "onderzoek in de kunsten" en gebruikt kan worden in de masteropleidingen in de kunsten waar het "academiseringsproces" wordt doorgevoerd. Maar daarnaast bezit het Platform als enige in zijn soort van bij de oprichting ervan een directe verbinding met de kunstwereld at large. Verschillende vertegenwoordigers ervan, zoals Paul Dujardin of Peter De Caluwé, waren van bij het eerste uur betrokken bij het project. Als een vorm van terugkoppeling van de platformactiviteiten naar de kunstwereld en een breder publiek, werd beslist om elk tweede jaar een colloquium te organiseren in navolging van het stichtend colloquium dat een groot succes had gekend.

De Platformsalons

Als gevolg van deze opdracht - de verbinding aangaan met een breder publiek - hebben we besloten om voor de tweede uitgave van het colloquium een wat minder academisch formaat te gebruiken en het geheel op te splitsen in 3 verschillende Platformsalons. Tijdens elk salon zullen enkele kunstenaars vergezeld van een universeel ingesteld academicus aantreden in een debat, samen met een of meerdere politici. De debatten zullen door professionele moderatoren in goede banen worden geleid. De idee om het debat te verleggen, van een interne denkoefening naar een confrontatie met bewindvoerders, werd aangedragen door de wereldberoemde Duitse componist Helmut Lachenmann die zelf aanwezig zal zijn. Deze interessante verschuiving past ook uitstekend binnen het thema van de debatten anno 2008.

Het thema

Men hoeft geen aan de sociologie ontleende methoden te gebruiken om te kunnen vaststellen dat onze zopas in de 21ste eeuw gekantelde samenleving zichzelf ononderbroken tot onderwerk van vergaand onderzoek neemt. Bedrijven worden onderworpen aan audits, universitaire opleidingen bezocht door visitatiecommissies, het klantengedrag bestudeerd via klantenkaarten en alsmaar verfijndere mechanismen worden op punt gesteld om de verwachtingen en de opinies van onze burgers in kaart te brengen, om te anticiperen op hun gedragingen en om uiteindelijk, via sociologische modellen toegang te krijgen tot hun denken. Deze aspiraties worden mogelijk gemaakt door de opkomst van een hoog intelligente technologie die zich in geïsoleerde laboratoria in de meest onwaarschijnlijke richtingen verder ontwikkelt.

De Duitse filosoof Martin Heidegger heeft in de late jaren 1950 de vinger gelegd op deze ontwikkeling van onze beschaving die als maar meer functionalisme in het leven roept, en tegelijk ook vastgesteld dat de filosofie hier geen antwoorden meer kan tegenoverstellen. "Alleen een god kan ons nog redden" was zijn besluit.

Een van de gevolgen van een dergelijke ontwikkeling zou kunnen zijn dat de geprivilegieerde plaats, die de kunsten in geavanceerde samenlevingen altijd hebben ingenomen, mogelijkerwijze niet langer met dezelfde hoge graad van evidentie kan worden gevrijwaard. Maar anderzijds is het ook niet uitgesloten dat deze toename aan functionaliteitsdrang een doortastende invloed is gaan uitoefenen op het klimaat waarbinnen de productie van de hedendaagse kunsten ontstaat.

In de drie platformsalons willen we deze problematiek vanuit drie verschillende perspectieven ter discussie stellen. De themata zullen zorgvuldig worden voorbereid en ingeleid. Ook het publiek zal de mogelijkheid krijgen deel te nemen aan de gesprekken. De drie platformsalons zullen worden geregistreerd en gepubliceerd. Voorafgaande aan het eerste Platformsalon op 6 december 2008, ingericht in het Brussels Parlement, zal de kern van het thema naar voor worden gebracht aan de hand van een originele creatie, voor deze gelegenheid geschreven door een van onze beste dichters Peter Verhelst en uitgevoerd door een van onze meest begenadigde acteurs Josse de Pauw.







* De 15 door het Platform opgestarte onderzoeksprojecten zijn de volgende: Luc Tuymans, Luc Deleu, Jan Michiels, Peter Swinnen, Peter Krüger, Ann Veronica Janssens, David Claerbout, Jean-Luc Hervé, Ivo Provoost en Simona Denicolai, Ivo Van Hove, Honoré 'O, Ivo Kuyl, Frank Theys, Pol De Hert en Harry Kümel.


D E P L A T F O R M S A L O N S 2008



Eerste Platformsalon
Brussels Hoofdstedelijk Parlement
Zaterdag 6 december 2008, 15 uur
________________________

Halfrond van het Hoofdstedelijk Parlement

10’ ° Begroeting door Lode Weyns – Vice-Rector Vrije Universiteit Brussel
en Jean Luc Van Raes - Voorzitter Universitaire Associatie Brussel

15’ ° Inleiding door Hans de Wolf - Algemeen coördinator Kunstenplatform

30’ ° Lovers
op tekst van Peter Verhelst, gebracht door Josse de Pauw

20’ ° Key note speaker: Nanni Moretti (Roma-I)

Overloop

20’  Pauze

Spiegelzaal

15’  Muziek – Danel Kwartet speelt Lachenmann

90’ ° Panelgesprek met medewerking van:

- Helmut Lachenmann - componist (Leonberg-D)
- John Knight - beeldend kunstenaar (Los Angels-USA)
- Frank VandenBroucke - minister (Leuven-B)
- Diederik Aerts - (Brussel-B) - tbc

Elke spreker krijgt een entry van 10 minuten, daarna debat.
Moderator: Jean Pierre Rondas.

(15’  Muziek – Danel Kwartet speelt Lachenmann)

PLATFORMPLUS

Bestaat uit studenten en docenten Rits. Zij gaan voorstellen doen voor programmatie Ritsbioscoop

Zie www.platformplus.org

Geen opmerkingen: